Informació programa B@les i actuació EFE a l’àmbit sociosanitari

Després de la presentació del Programa B@les el dilluns passat 27 de març i en resposta a la problemàtica generada entorn de la nostra actuació en l’àmbit sanitari, el programa B@les i el suposat intrusisme que els/les educadors/es físic esportius realitzaran en el Pla B@les, us adjuntem el BOE on neix el programa B@les.

El Pla de promoció de l’activitat física (PAF)i prescripció d’exercici físic (PEF) de Illes Balears, «Pla B@les», s’emmarca en el component 26 (C26) «Pla de Foment del Sector Esportiu», de la palanca 9 «Impuls de la Cultura i l’esport» del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Dintre del C26 s’estableixen reformes i inversions, com són la nova Llei de l’esport (C26.R1), la Llei de professions de l’esport (C26.R2), l’estratègia nacional de foment de l’esport contra el sedentarisme i la inactivitat física (C26.R3), el foment de l’esport amb el Pla de Digitalització del Sector Esportiu (C26.I1), el Pla de Transició Ecològica d’instal·lacions esportives (C26.I2), i el Pla Social del Sector Esportiu (C26.I3).

El «Pla de Digitalització del Sector Esportiu» (C26.I1), que és la inversió que competeix al Pla B@les, té la finalitat de millorar la resiliència, accessibilitat i eficàcia dels sistemes de salut i atenció, la seva accessibilitat i preparació per a situacions de crisi, promovent de forma segura, sostenible i inclusiva la pràctica d’ activitat física i l’esport beneficiós per a la salut (AFBS) per a tota la ciutadania, que denominen “Esport Segur, Saludable i Inclusiu”.

Entre les inversions que figuren dintre el C26.I1, es troba referida la implantació de la prescripció d’activitat física (AF) i exercici físic (EF) d’abast nacional. Per això, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència inclou uns fons europeus que es troben en el pressupost del Consell Superior d’Esports (Ministeri de Cultura i Esport).

Els criteris de distribució de fons, objectius del pla de recuperació i els requisits per a poder complir aquest pla estan especificats en el document adjuntat, on els educadors Físic esportius i el seu paper en aquest Pla, estan clarament reflectits.

Des del Colef Illes Balears estem en contacte directe amb la Conselleria d’Afers Socials i Esports i Conselleria de Salut i Consum, les quals secunden i impulsen al COLEF illes Balears i als educadors físic esportius, sent conscients i estant d’acord que som els professionals adequats i competents per a crear, desenvolupar i executar el Pla B@les.

D’altra banda, i per a aclarir els dubtes que puguin sorgir sobre les nostres competències en l’àmbit sociosanitari, us recordem la següent informació:

–      En el 2018 es va publicar una Resolució en el BOE amb les recomanacions per a la verificació del Grau universitari en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport.

https://www.boe.es/eli/es/res/2018/09/18/(1)

Els resultats van ser una Informació gens diferent respecte a Llibre blanc (2007), Reial decret de la Llicenciatura CAFyD (1993), i fins i tot remuntant-nos al s. XIX. És a dir, en àmbit de la salut sempre ha estat presents.

–        Sanitat reconeix les competències dels/les educadors/es físic esportius/ves en salut.

https://www.consejo-colef.es/post/comunicado-competencias-sanidad

–        La Justícia ens avala! Els experts en exercici físic som els i les educadors/es físic esportius

https://www.consejo-colef.es/post/sentencia-fisioterapia-efd

–        L’exercici físic en els Graus de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport i de Fisioteràpia

https://www.consejo-colef.es/post/cafyd-fisios-stsjm-1

–        Aproximació històrica sobre la professió de la EFD i la seva titulació en l’àmbit de la salut

https://www.consejo-colef.es/post/cafyd-fisios-stsjm-2

–        EFD en l’àmbit sociosanitari: una realitat consolidada

https://www.consejo-colef.es/post/cafyd-fisios-stsjm-3

Per a més informació, no dubteu a posar-vos en contacte amb nosaltres.