Entrevista a Antònia Bosch (col·11245), Reportatge ‘En clave de mujer’ – Última Hora

Durant els propers mesos us presentarem les cinc entrevistes per separat que va fer el periodista del diari Última Hora, Mateu Cladera, a cinc dones Llicenciades en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport i col·legiades al COLEF Illes Balears, que fan feina a l’illa de Mallorca pel reportatge ja publicat el 18/11/2017, “En clave de mujer”.

A la publicació sortia un petit resum extret de cada entrevista individual per crear un únic reportatge, ara volem oferir-vos cada entrevista al complert feta en primera persona per cadascuna de les professionals implicades, que són: Catalina Maria Bonet Cifre (col· núm. 12256), Antònia Bosch Ferragut (col· núm. 11245), Magdalena Andreu Capellà (col· núm. 54935), Rosa Maria Guillen Ripoll (col· núm. 52768) y Elena Pérez Colada (col· núm. 11196).

Aquesta primera entrevista que us presentem és de l’Antònia Bosch Ferragut, professora d’Educació Física del CIDE i ex-presidenta del COLEF Illes Balears.

S’ha de dir que no totes les entrevistes són iguals, depenent de la professió o del sector al que es dediquin les protagonistes hi ha un tipus de preguntes o unes altres. En aquesta, es dona una explicació més detallada del currículum de l’Antònia, es comenta el per què de l’elecció d’aquesta professió i de l’especialitat pertinent, l’opinió de la feina desenvolupada a Mallorca, el punt de vista sobra la situació de la professió a la illa, problemes relacionats amb la feina, i finalment es pregunta sobre com convenceria a algú de que l’assignatura d’Educació Física és una de les més importants.

Com es va comentar en el seu moment, l’objectiu d’aquesta sèrie d’entrevistes i en definitiva del reportatge (“En clave de mujer”), és fer veure al món la inclusió de la dona a tots els sectors de la societat i posar en valor la seva feina.

El COLEF Illes Balears no va ser el primer Col·legi Professional al que en Mateu Cladera va fer un reportatge d’aquesta mena dedicat a la tasca de la dona en essència, ni tampoc serà l’últim. Abans ja havia publicat reportatges del Col·legi Oficial de Medicina, d’Economistes, entre d’altres Col·legis de les Illes Balears.

 

  1. Breu currículum.

Antònia Bosch Ferragut.

Vaig cursar els estudis d’EBG i Batxillerat al Col·legi CIDE i en aquest centre escolar i de la mà del meu professor d’educació física (Sr. Mateu Domínguez) és on es va consolidar la meva passió per l’esport i l’educació física.

Vaig pertànyer als clubs de Fútbol i handbol del CIDE.

Vaig mantenir molts anys el rècord de les Illes Balears de 200 metres llisos de la modalitat de curses de velocitat pertanyents a l’Atletisme.

Vaig cursar els estudis de Llicenciatura en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport a l’INEF Lleida.

Des de fa 20 anys desenvolupo la meva tasca professional de professora d’educació física i cap de departament al col·legi CIDE (era una de les meves il·lusions).

Després de molts d’anys d’estar vinculada al COLEF (Col·legi Professional), l’any passat, vaig deixar la tasca de presidència a noves generacions.

 

  1. Per què vas escollir aquesta professió?

Ja des de nina vaig agafar una gran afició al món de l’esport i va ésser dins l’escola i de la mà del meu professor d’educació física on vaig consolidar aquesta passió. A partir d’aquí, vaig escollir la feina més lligada a la meva passió i vaig lluitar per aconseguir el meu somni de nina que era ésser professora d’aquesta assignatura al centre escolar on tota la meva família sempre ha estat vinculada.

Tan fort va arribar el meu compromís amb aquesta professió i amb la gent que s’hi dedica, que he estat 12 anys vinculada al Col·legi Professional passant de la vicepresidència, a la gerència i presidència.

 

  1. Quina especialitat has escollit dins de la teva professió, si existeix?

Sí, ja de seguida tenia clar que la meva especialitat havia de ser la de l’Educació Física a nivell d’alumnes de secundària.

 

  1. La teva opinió sobre la feina a Mallorca?

Penso que els professionals del món de l’esport que ens dediquem a l’ensenyament a Mallorca hem d’estar molt i molt satisfets amb la nostra tasca ja que hi ha hagut una evolució molt important dintre la nostra àrea i, a dia d’avui, a tots els centres escolars, independentment si és un centre públic, concertat o bé cooperativa d’ensenyament, tots els professionals ja estan més que formats i a més, els continguts que impartim estan totalment relacionats amb la salut de cadascun dels alumnes. Dia darrera dia, a les nostres classes, amb els nostres alumnes, no tan sols fem exercici físic amb pautes saludables sinó que a més, són continguts propis de la nostra matèria conceptes tals com: alimentació saludable, hàbits higiènics, oci actiu, primers auxilis bàsics, higiene postural… continguts que fa anys no es tenien en compte.

 

  1. Com veus el teu món professional a l’illa?

Gran evolució en molt poc temps en tots els seus àmbits (salut, rendiment, gestió, oci i ensenyament). Cada cop hi ha més instal·lacions esportives, cada cop hi ha més gent formada, cada cop més activitats esportives noves; però hi ha una GRAN mancança a nivell de les Illes Balears, i és que encara no tenim Regulada la Professió del sector esportiu a la nostra comunitat autònoma.

Altres Comunitats (Madrid, Andalusia, etc.) ja tenen aquesta regulació. Entenent per regulació de la professió al fet de determinar, ordenar i establir una relació entre les professions del sector i el perfil professional més adient per desenvolupar cada una d’elles. A dia d’avui, a les illes, només tenim regulat l’àmbit educatiu.

 

  1. Problemes que tens per el teu treball a Mallorca?

A nivell de dia a dia: Tinc la gran sort de ser professora d’un centre educatiu que és reconegut i recentment guardonat per l’Àrea d’Esports del Consell de Mallorca, per ser un centre que, des dels seus inicis (trajectòria de 50 anys) ha tingut molt clar que el seu objectiu era la formació integral de tots els seus alumnes però fomentant i potenciant q dins d’aquesta educació els VALORS que es desprenen del món de l’esport com: respecte, companyonia, treball en equip, sacrifici, esperit de superació personal, esforç, compromís, etc.

Aquest fet suposa que, qualsevol projecte que puguem presentar relacionat amb aquest tema sigui analitzat amb molt d’afecte i pràcticament sempre, posat en marxa.

 

A nivell general de Mallorca: Concretament a dins del meu àmbit d’ensenyament penso que un dels problemes que tenim a dia d’avui, és que a nivell institucional estem molt preocupats per les xifres alarmants de fracàs escolar que tenim, i que la majoria de canvis que es duen a terme sempre fan referència al fet d’incrementar hores lectives de matèries altament importants però no s’hauria d’oblidar, des del meu punt de vista i atenent a les directrius del Parlament Europeu, que aquests resultats acadèmics tan poc satisfactoris i altament preocupants estan directament relacionats amb la manca de motivació dels alumnes, pautes incorrectes d’hàbits alimentaris (els estudis interns que fem indiquen que molts nens i nenes en edat escolar venen a classe sense haver esmorzat), poc temps dedicat a l’exercici físic (poques hores dintre l’horari lectiu), poca o nul·la capacitat de gestionar les pròpies emocions, etc. i voldria recordar que tots aquests aspectes sí estan directament relacionats amb el fracàs escolar, són continguts propis de l’assignatura d’educació física.

 

  1. Com convenceries a algú de que l’Educació Física és una de les assignatures més importants?

El primer que li diria és que és una assignatura diferent, ni millor, ni pitjor… diferent i això la fa atractiva.

Senzillament diria que “l’Educació és molt més que l’Educació Física però és molt poc sense ella” entenent que un alumne mai podrà tenir una educació integral sense aquesta assignatura.

Està directament relacionada amb la Salut i la Qualitat de Vida de les persones. Hi ha res més important?

La majoria dels alumnes arriben a classe amb un somriure. Això no ho poden dir altres professionals.

I finalment li diria que no hi ha satisfacció més gran per a un professional d’aquesta assignatura que l’emoció que sent quan els seus alumnes presenten els seus projectes creatius (coreografies, jocs,…). Jo, després de 20 anys de tasca docent em segueixo emocionant amb les creacions dels meus alumnes.

 

Antònia Bosch Ferragut

Col·legiada 11245